Najczęstsze pytania

masaż ręczny od 14 dnia po zabiegu
przeciwwskazane opalanie blizn

maści z silikonem

ewentualnie laser refrakcyjny na blizny

Każdy zabieg wymaga konsultacji, podczas których wyjaśniane są wszelkie aspekty z nim związane. Lekarz udziela informacji o przebiegu, technice, powikłaniach i ewentualnej etapowości operacji. Informuje o typowym czasie trwania rekonwalescencji, podaje zalecenia przed- i pooperacyjne. Wyjaśniane są wskazania do przeprowadzenia zabiegu i ewentualne ograniczenia wybranej procedury. Podczas konsultacji szczegółowo omawiany jest również cennik wybranego zabiegu.

Podczas przygotowywania się do zabiegu powiększenia piersi przerwanie stosowania antykoncepcji jest wskazane.

Uważa się, że stosowanie antykoncepcji hormonalnej zwiększa ryzyko choroby zakrzepowo-zatorowej przy operacjach i innych sytuacji wymagających ograniczenia aktywności.

Przyjmuje się, że podczas pierwszej operacji lepiej nie stosować implantów większych niż takich, które powodują powiększenie piersi o dwa rozmiary. W praktyce oznacza to stosowanie implantów w zakresie rozmiarów 250 – 400 ml. O możliwości zastosowania większych implantów decyduje specjalista na podstawie aktualnej wielkości piersi, przebytych operacji piersi, anatomii i stanu tkanek, ogólnej budowy ciała, przebytych ciąży i karmienia. Jeżeli nie ma przeciwwskazań to w wybranych przypadkach można zastosować większe implanty.

Zawsze należy pamiętać o zachowaniu proporcji ciała po operacji.

Zakładanie drenów nie jest konieczne w każdym przypadku. Niekiedy jest to zależne od stosowanej metody. Niektórzy specjaliści stosują drenaż rutynowo, niektórzy w wybranych przypadkach, w zależności od sytuacji śródoperacyjnej. Dreny zakładane są najczęściej na czas pobytu w klinice, czyli przez 1-2 dni. Istnieje pogląd, że krwiak, który się zbiera wokół protezy może powodować wzrost częstości występowania obkurczającej torebki wokół protezy. O prawdopodobieństwo zastosowania drenów warto zapytać swojego specjalistę podczas konsultacji.

Podczas konsultacji szczegółowo zostaną podane niezbędne badania do planowanego zabiegu. Wśród nich z całą pewnością zostaną wskazane do wykonania: grupa krwi, morfologia, elektrolity, układ krzepnięcia (APTT i INR), USG lub mammografia piersi (przy operacji biustu), EKG, ewentualnie RTG płuc.

Inne badania w zależności od stanu zdrowia i wcześniejszych chorób pacjenta.

Zalecane jest również wykonanie szczepień przeciwko WZW B (czyli zapaleniu wątroby typu B) czy też badania w kierunku nosicielstwa wirusa zapalenia wątroby typu C.

Korekcja nosa może dotyczyć tylko części chrzęstnej (koniec nosa) lub tez może dotyczyć całego nosa – korekcja całkowita. Korekcję całkowitą (osteotomię poczwórną nosa wraz z udrożnieniem nosa czyli operacją przegrody nosowej) wykonuje się najczęściej w przypadku nosa garbatego, wyniosłego, krzywego, zniekształconego np. po urazie, czy też szerokiego, najczęściej w znieczuleniu ogólnym.
Korekcja nosa w części chrzęstnej jest wykonywana w przypadku dużego końca nosa, może też być wykonywana w celu skrócenia nosa i zmniejszenia jego końca. Można ją wykonać w znieczuleniu miejscowym.

Inne badania w zależności od stanu zdrowia i wcześniejszych chorób pacjenta.

Przez 6 tygodni po zabiegu przeciwwskazana jest pozycja leżąca w ciągu dnia, w nocy zaleca się stosowanie poduszki w celu uniesienia głowy wyżej. Należy unikać spania na boku, zalecane spanie na wznak.
Usunięcie setonów z przewodów nosowych po 2 dobach od zabiegu.
Usunięcie opatrunku gipsowego 10 dnia po zabiegu w klinice. Ewentualna zmiana po 3-4 dniach po zabiegu.
Ochrona nosa przed urazami przez 3 miesiące.
Zakaz noszenia okularów przez 6 tygodni po całkowitej korekcji nosa.
Unikanie ciepła, wysiłku fizycznego oraz uprawiania sportu przez 1 miesiąc.
W okolicach zasinień i obrzęków zalecane jest stosowanie żelu Lioton 1000 lub maści z Arniką.
Nawilżanie przewodów nosowych po usunięciu setonów, np. Sterimar.
Ewentualne zdjęcie szwów skórnych ze słupka nosa po 6 dniach od operacji. Szwy wchłanialne w nosie pozostają do rozpuszczenia lub usuwane są po kilku tygodniach.